Haber

Motosikletlerde ikinci el fırsatçılık

2. el araçların sıfır liste fiyatının üzerinde satışına ilişkin düzenleme 15 Temmuz itibarıyla yürürlüğe girdi. Ancak bazı internet sitelerinde ikinci el araba gibi motosikletler sıfır fiyatının üzerinde satılmaktadır. Sıfır fiyatı 191 bin lira olan motosikletin ikinci el satış fiyatının ise 240 bin lira olması dikkat çekiyor. Bu konuda çok sayıda şikayet geldiğini belirten Motosiklet Sanayicileri Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, “Geçen yıl ilk 5 ayda 144 bin motosiklet satarken bu yıl 336 bin motosiklet satıldı. Bu yıl sonuna kadar 650-700 bin adetlere ulaşmasını bekliyoruz.Ürüne olan bu talebin getirdiği yüksek bir 2. el fiyatı var.”

2. el araçların satış fiyatının sıfır liste fiyatının üzerinde belirlenmesi yasal düzenleme ile 1 Ocak 2024 tarihine kadar yasaklandı. Motosiklet pazarında geçerli olan bu karar 15 Temmuz’da yürürlüğe girdi. Ancak bazı internet sitelerinde ikinci el motosikletlerin sıfır fiyatının üzerinde satıldığı görüldü. Motosiklet, Türkiye distribütör firmasının internet sitesinde 191 bin lira iken, internet sitelerinde birebir aynı modelin ikinci eli ortalama 240 bin liradan satılıyor. Motosiklet bayilerine göre sıfır motosiklet olmaması ikinci el fiyatlarının artmasına neden oluyor. Bölüm yetkilileri, ikinci el fiyatlarının düşmesinin piyasada sıfır motosikletlere kolay erişim ile mümkün olduğunu söylüyor.

“GEÇEN YILA GÖRE FİYATLAR YÜZDE 50 ARTTI”

Motosiklet Sanayicileri Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, piyasada sıfır motosiklet bulunmaması nedeniyle ikinci el motosiklet fiyatlarının yüksek olduğunu belirterek, “Pazar 2023’te yüzde 144,3 büyüdü. değerli bir büyüme oranı.Geçen yıl ilk 5 ayda 144 bin motor satıldı, bu yıl 336 bin motosiklet satıldı.Bu sadece ilk 5 ayın rakamları.Bu yılın sonunda iddia ediyoruz ki; 650-700 bine talep 650-700 bine ulaşacak.Fabrika fiyatının üzerinde bir şey satmaları sorun değil.Bu daha çok müşterinin bayiden aldığı motosikleti yüksek fiyata satmasından kaynaklanıyor. bayilik burada olağan değer bu işin bulunmazlığının az olması yani talep fazla olduğu için ikinci elde sıfır fiyatın üzerinde fiyat artışına neden oluyor.2023 de fiyatların artmasının değerli sebebi inanılmaz döviz kurundaki artış. Bazı işler fabrika fiyatından yüksek gibi görünse de daha sonra alacakları işin fiyatı daha yüksektir. Bu nedenle bazı yetkili satıcılar alacakları işin fiyatı yüksek olduğu sürece satacakları eseri yüksek fiyata satabilmektedirler. Burada devletimiz bunu önlemek için sıfır fiyatın üstünde ikinci el olmaz diyor, doğrudur. MOTED etik kurallarına göre tüm şirketler uymak zorundadır ve uymaktadırlar. Geçen seneye göre fiyatlar en az yüzde 50 arttı. Bu kadar düşük markalarda 50 bin liradan yükseldikçe 200 bin liraya kadar çıkan halk tipi dediğimiz 125 CC’ye kadar olan eserlerin fiyatları 50 bin liradan 200 bin liraya kadar değişiyor. Sıfır motor fiyatlarından bahsediyoruz. İkinci elde fiyatlardaki artış şikayet değil ama sıfır fiyatın üzerinde eserler hakkında da bilgi alıyoruz. Bunu önlemenin tek kuralı, burada üretimle başlayacak işlerin bulunabilirliğinin artmasıyla birlikte bu şikayetin de ortadan kalkacağını öngörüyoruz” dedi.

“MOTOR ŞU ANDA BİZDE 300 BİN LİRA VAR AMA DIŞARIDA LİSTEDE 280-290 BİN LİRA VAR” Motosiklet bayii işletmecisi Emrah Çizmecioğlu, 2. el motor fiyatlarının sıfır motor fiyatından daha yüksek olduğunu belirterek, “Bu konuda çok sıkıntı çekiyoruz. bu konu aslında.insanlar bunu bir yatırım aracı olarak görüyorlar.incelenen ülkeye daha çok mal girerse,döviz düşerse ve tüketici bilinçlenirse başka şansımız yok.Bayide fiyatın yüksek olmasının sebebi döviz oranı ve mal azlığı.Bir fiyatı var ama ikinci elin yüksek olması için bir sebep yok.çünkü ikinci elde daha çok mal iade ediliyor.şu anda satıcının hiç malı yok.ikinci el adam ‘Bu fiyat yükseldi acilen satmam lazım’ der satar malın yerini tutamaz yine fiyat yükselir yani bir kısır döngü gibi düşünün arz talep sıkıntısı arz talep fazla. şu an ikinci el ama fiyatlar yüksek yani yeni motor olmaması ikinci eli yükseltiyor. Her zamanki gibi büyük CC motorları kullanıyoruz. Ortalama bir motorun fiyatı 400-500 bin liradan başlıyor. 1.5-2 milyona kadar çıkıyor. 600 CC ile 1.800 CC arasında. Yani motosikletler için yapılan kanunları bizim de uygulamamızın uygun olacağını düşünüyorum. Çünkü biz esnaflar artık bittik. Adımız çıkıyor. Bu nedenle bizim için de bir yasa çıkarsa mutlu oluruz” dedi.

“ŞU ANDA MOTOSİKLETİN ÖN SİPARİŞ FİYATI 220 BİN LİRA, ALIP 250-260 BİNE SATILANLAR VAR”

Yeni motor aldığını söyleyen Levent İper, “Ben de sıfır motor aldım ama ön sipariş verdim. Ana modeller için ön sipariş vermek tabi ki mümkün değil. Çünkü hiçbir şekilde sıfır yok. .Böyle ikinci kalite bir motosiklet ön sipariş verebilirsiniz.Ben motosikletimi ortalama 167 bin liraya aldım.Bir ay sonra ön sipariş verdim.Motosiklet bir iki gün içinde bana gelecek.Mesela.Orada bu şekilde bir sorun tabi bu sorunu çözmek için piyasaya yeni motorsiklet veya yeni arabalar çıkacak.Başka bir analiz olacağını sanmıyorum.Döviz kuru arttıkça motorsiklet ve otomobil fiyatları da artıyor. Bunun dışında dünyada buna sebep olan farklı sebepler de var.Çip krizi ya da yeni araba ve motosikletlerin olmaması gibi.Bundan dolayı 2.el fiyatları hep artıyor.Ayrıca serbest piyasa,insanlar arttıkça, diğerleri zincire vuruyor. Maalesef bu durumda bir sıkıntı var” dedi.

– İstanbulsirvanhaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu